x La Riuada
El passat 13 de març els sindicats
majoritaris al comitè d’Ibèria (CCOO, UGT, Sitcpla, Asetma, USO i CTA
Vol) van signar al Ministeri de Foment a Madrid la proposta del mediador
del govern, amb els directius de la companyia, desconvocant la darrera
aturada prevista pels dies 18 i 22 de març i que amenaçava d’allargar el
conflicte al mig de les vacances de setmana santa. Només els sindicats
CGT, CNT, CTA Terra i CESHA, minoritaris al sector, s’han desmarcat de
l’acord i alguns han convocat vaga entre els dies 25 i 27 de març en
demanda d’un pla de viabilitat.

Deu dies de vaga
Aquesta ha estat una vaga sense
precedents als aeroports estatals convocada contra el pla de
reestructuració presentat per la companyia el passat desembre que
preveia 3.807 acomiadaments, un 20% de la plantilla, una retallada
dràstica dels sous de més del 20% en alguns sectors, i l’aplicació d’un
ERO que s’acollia a la nova reforma laboral amb pitjors condicions
d’indemnització pels acomiadats.

Els deu dies de vaga van ser seguits
a tots els aeroports de l’estat de forma massiva entre el 18 de febrer i
el 8 de març per uns 20.000 treballadors de terra, cabina, i pilots
d’Ibèria en la segona setmana. A l’Aeroport del Prat el seguiment també
va ser gairebé total entre els 1.700 treballadors, suposant l’anul·lació
de més d’un miler de vols i afectant a més de 100.000 passatgers, la
majoria dels quals van ser reubicats a d’altres companyies.

Les
protestes de centenars de treballadors que es van repetir cada dia a la
Terminal 1 amb  talls intermitents als accessos per carretera, i les
dues manifestacions convocades a Barcelona que van reunir milers de
persones, primer davant la seu de la companyia al carrer Tarragona i
després a la plaça Sant Jaume, es van produir sense cap incident
destacable tot i la forta vigilància policial, contràriament als que es
van produir el primer dia de vaga a l’Aeroport de Barajas amb diverses
càrregues que van provocar diversos ferits i 5 detinguts.
El punts de l’acord
L’acord proposat pel mediador del govern
espanyol, Gregorio Tudela, que ha estat acceptat per les dues parts
rebaixa els acomiadaments de 3.807 a 3.141, calculats en un centenar a
l’Aeroport del Prat, manté fortes rebaixes salarials d’entre el  7 i el
14%, i prorroga l’ERO vigent fins l’any 2015, enlloc del nou que volien
aplicar acollit a la nova reforma laboral, fet que suposa prioritzar les
prejubilacions i indemnitzacions de 35 dies per any treballat enlloc
dels 20 que proposava l’ERO presentat amb la nova reforma laboral.
A
més dels sindicats que no van acceptar l’acord en no contemplar el pla
de viabilitat demandat durant la vaga, el sindicat de pilots SEPLA
encara no s’ha sumat al mateix, i són diversos els treballadors que van
fer veure la seva indignació en la protesta que més d’un centenar d’ells
van fer el mateix dia de la signatura davant la seu del Ministeri de
Foment.
Categories: General