x La Riuada

Un home ha protagonitzat el matí del dimecres 25 d’abril una protesta davant de l’oficina 380 de Catalunya Caixa, situada a la Carretera Marina dell Prat. Es tracta d’un afectat de les anomenades participacions preferents, un producte bancari que està mantenint els estalvis de la seva família bloquejats i que, a més a més, no està aportant remuneracions. Segons l’afectat, l’any 2004 el personal d’una oficina de Catalunya Caixa d’Esparreguera va fer als seus pares, majors de 80 anys i analfabets, un contracte basat en les participacions preferents i les cèl·lules subordinades. Per la situació econòmica de la família, amb el fill afectat per una discapacitat declarada al Servei de Salut, els afectats requereixen fer ús d’aquests estalvis, però estan congelats. Durant la protesta, l’home, que duia una pancarta, ha estat increpat pel director de l’oficina i una treballadora. L’afecat ha assegurat que continuarà protestant davant d’aquesta entitat bancària els propers dies durant l’horari comercial i fins i tot ha plantejat prendre mesures més contundents com declarar-se en vaga de fam. El cas d’aquest afectat no és l’únic a la nostra ciutat. Diversos clients han comunicat estar afectats també per les preferents de Catalunya Caixa, i anteriorment hi ha hagut queixes a altres bancs.

Les participacions preferents són un contracte a perpetuïtat, sense data de venciment, ja que no permet la recuperació dels diners invertits si no és venent el deute a algú altre, i amb la crisi financera, aquest producte financer no té demanda, amb la qual cosa moltes persones no poden recuperar els seus diners. El banc no té obligació d’abonar la seva remuneració, els anomenats cupons, i Catalunya Caixa ha suspès el pagament a les preferents perquè el compte de resultats del banc no presenta beneficis.
Les participacions preferents són un producte complex i d’alt risc, i la seva comercialització durant la darrera dècada està portant ara molta polèmica, perquè són moltes les persones amb necessitats econòmiques que tenen els estalvis congelats. L’Associació d’usuaris de banca, caixes i asseguradores (AEICEC-ADICAE) està denunciant a entitats bancàries per haver comercialitzat i gestionat les preferents amb males pràctiques, sovint amb informació enganyosa o incompleta. En diversos municipis, com Cornellà i Barcelona, els afectats per les preferents s’estan organitzant i fent protestes. S’estima que a Catalunya hi ha 300.000 persones afectades per les preferents, i que el 90% són gent gran.