28 de les 34 companyies que van aportar fons a la Fundació Trias Fargas es van veure beneficiades per decisions del Govern català durant els anys 2002 i 2003

X El triangle

Durant els darrers anys del pujolisme, la Fundació Trias Fargas
va convertir-se en un dels camins més ràpids per obtenir un tracte de
favor del Govern català. Si més no, així ho demostra el fet que el 80%
de les companyies que van aportar diners a la fundació convergent van obtenir a curt termini sucosos contractes de la Generalitat del Principat, concessions administratives o requalificacions de terrenys per ocupar en els seus projectes de futur. Segons publica El País, entre el 2002 i el 2005 va haver-hi 34 empreses que van aportar recursos a la Trias Fargas, a banda de la Fundació de l’Orfeó Català i la Fundació Puig. Curiosament, un total de 28 d’aquestes companyies es van veure beneficades per decisions del Govern català entre el 2002 i el 2003, els dos darrers anys de Govern convergent, amb Pujol a la presidència i Artur Mas de conseller en cap.
L’any 2005, i sense aportar cap tipus de prova, l’aleshores president, Pasqual Maragall, va acusar CDC de finançar-se a través de comissions sobre l’obra pública. Va ser la cèlebre crisi del 3% que, finalment, va quedar en res. El rotatiu del Grupo Prisa, però, qüestiona que els donatius a la Trias Fargas fossin altruistes. La majoria de les aportacions a la fundació provenien de constructores d’obra pública amb contractes del Govern, de laboratoris farmacèutics proveïdors del departament de Salut o de companyies que prestaven serveis a la Generalitat. Entre 2002 i 2005 les donacions particulars a la fundació Trias Fargas van ascendir a 2,1 milió d’euros, la meitat procedents d’empreses constructores d’obra pública.
Com a exemples d’aquests presumptes favors hi ha Comsa, de la família Miarnau, que a través de tres de les seves filials va lliurar 160.000 euros a la fundació convergent.